Кои са приоритетните сектори за привличане на инвестиции у нас според държавата
Официалното становище е, че на първо място това трябва да са електроника и електротехника, ИТ и комуникации, земеделие и хранителна промишленост
20.05.2011 Мая Цветкова, Investor.bg, 11.05.2011
Няколко са секторите, които според държавата в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) и Българската агенция за инвестиции (БАИ) трябва да са приоритетни през следващите пет години в процеса на привличане на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) у нас. Това стана ясно от представената днес презентация от изпълнителния директор на БАИ Борислав Стефанов по време на конференция в София, посветена на привличането на инвестиции в България.
Електроника и електротехника е първата група от посочените сектори, които би трябвало да са водещи при привличане на инвестиции. В момента те формират около 2% от всички приходи в страната и около 10% от приходите от производство. Почти изцяло тези сектори се състоят от малки и средни предприятия (МСП), в които работят около половината от заетите, а другата половина работят в останалите 1-2% големи фирми. Тези сектори могат да привличат инвестиции и в провинцията, а продукцията им е от търсените за износ.
Информационни и комуникационни технологии (ИКТ), която е втората група, е бързо развиващ се сектор в Европа и у нас. Между най-големите инвеститори у нас е Cisco. В България в тези сектори работят около 35 хил. заети в близо 3000 фирми, които също почти изцяло са малки и средни и са концентрирани основно в София. При аутсорсинга, който в различни изследвания се включва или не към групата на секторите от ИКТ, у нас най-големият инвеститор е НР.
Земеделието и хранително-вкусовата промишленост са третата група сектори, в които приоритетно би трябвало да се инвестира, смятат от БАИ. Още повече, че постоянно расте интересът в света към здравословните храни. Европа е най-големият производител и износител на хранителни стоки, подчерта Борислав Стефанов. У нас предприятия за производство на хранителни стоки има в София и Пловдив, а големите предприятия за напитки произвеждат главно вино и бира.
У нас годишните приходи от земеделието и хранително-вкусовата промишленост са около 4 млрд. евро и формират около 23% от приходите от продажби от производство. Тези отрасли биха могли да се развиват в почти цялата страна и целта ни е да развиваме екологично земеделие и производство на чисти храни.
Транспортното оборудване и машиностроене са четвъртата група приоритетни за инвестиции отрасли, които биха могли да създават работни места и извън София, вкл. и с производство на части за автомобили.
Транспортът и логистиката (петата група приоритетни сектори), сега са концентрирани в и около София, Варна и Пловдив и се инвестира предимно в сухопътни транспортни средства (автомобили, камиони) и складове. Годишните приходи от тези сектори са около 3 млрд. евро.
Здравеопазване (вкл. балнеология) и фармация, които са посочени като приоритетни за инвестиции, са едни от малкото отрасли, които са слабо засегнати от кризата, посочи шефът на БАИ. България има много големи възможности да развива тези сектори, като се имат предвид и отличните условия за балнеология, предоставящи ни многобройните минерални извори.
Химическата промишленост също е между водещите за инвестиции сектори с годишни приходи от продажби от около 2 млрд. евро.
Всички изброени групи сектори формират през последните години общо около 28-30% от приходите на държавата, като стремежът е този дял да се увеличи, отбелязаха от БАИ.
Последни бизнес новини
Всеки втори хотел в Банско се продава, но купувачи няма
На фона на протестите срещу и за спорния Закон за горите хотелиерският бизнес в Банско е замрял и всеки втори хотел в планинския курорт търси нов собственик.
повечеСобственици бързат да се отърват от имотите
Баровете и ресторантите са най-масовият бизнес, който фирмите продават в условията на криза. С продажбата собствениците обикновено искат да си осигурят свеж ресурс за нова инвестиция.
повечеИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ за Вашия бизнес
Business For Sale стана партньор на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ – сайт за онлайн застраховане. Екипът на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ предлага корпоративни решения за Бизнеса и управление на неговия застрахователен портфейл.
повечеБизнесът търси малки и евтини складове
В последните месеци много български фирми започват да търсят складове и производствени площи и в този сегмент има сериозно раздвижване. Интересът е съсредоточен основно към помещения между 60 и 200 кв. м.
повечеПродажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес!
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалият ни бизнес са разиграни идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка – да се разделим с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или пък част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.
повечеКупувам бизнес, продавам бизнес
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалия ни бизнес са разиграни, идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка - да се раздели с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното, е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или част от него може да има и много положителен ефект.
повечеИдеята като бизнес
Управляващият директор на BusinessForSale.BG, Борис Алтънков, беше гост на предаването "Уикенд с Миа Сантова" на 18.09.2011 г., за да коментира възможностите за патентоване на идеи и намиране на инвеститор и продажбата на патента. Много милиардери са натрупали богатството си, благодарение на разумни инвестиции и забележителен бизнес нюх. Други обаче просто са имали късмета да им хрумне да продават нещо, за което никой досега не се е сетил. В списъка на „Форбс” за най-богатите хора на света фигурират имената на много хора, забогатели по този начин.
повечеПазарът за продажба на бизнеси в България
В своя сутрешен уикенд блок TV7 коментира темата за продажбата на бизнеси в България, за това кога е изгодно един собственик да си продаде бизнеса и кога е добре да се купи бизнес.
Пет ключови фактора за успех при продажба на бизнес
Ако няколко пъти сте били на ръба да продадете бизнеса си, но в последния момент, а понякога и доста по-рано, не успявате, със сигурност сте се чудили защо се получава така. Ето ви някои причини от практиката в България, които може да са причината за това.
повечеКакви са приликите и разликите между новия и стария закон за ВЕИ?
Новият Закон за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) влезе в сила от 3 май. Част от залегналите в него норми и изисквания са близо до тези в предишния, но имаше и изменения, направени в последния момент при гласуването в парламента.
повечеБизнес за продан
Казват, че по време на криза се раждали най-доб¬рите възможности за пече¬лене на пари. Дали е така всеки сам може да прецени, но истината е, че сътресе¬нията във финансовия сек¬тор и икономиката разкри¬ха една непозната доскоро за българина възможност купуването на разработен бизнес.
повечеНай-големите сделки в България за 2010 г.
2010 г. се очертава като една от най-слабите по сливания и придобивания в България, макар в последните няколко месеца пазарът да стана свидетел на силно активизиране и на купувачите, и на продавачите. Стойността им се очаква да бъде наполовина по-малко от 2009 г. с обем от 2 млрд. евро, по данни на "Райфайзен инвестмънт" и "Ентреа кепитъл". Техните изчисления показват, че за първите десет месеца на годината общият обем на сключените сделки е около 700 млн. евро. Медиите, телекомуникациите и имотите са основните сектори, в които станаха големите сделки на годината. Продажбите се движеха предимно от невъзможността за обслужване на дългове, други пък бяха решили да се изнесат от българския пазар. По изчисления на "Дневник" общо пазарът ще достигне близо 1 млрд. евро при около 50 сделки, някои от които предстои да бъдат финализирани. "Дневник" представя най-големите десет.
повече1 млн.лв. максимум за компания в България
Фирмите за продажба са в тежко състояние, задлъжнялост и намалели обороти, казва Никола Стоянов*, управляващ директор на BusinessForSale.BG за Economynews.bg.
повечеСделки за милиони в България въпреки кризата
Въпреки икономическия спад в цял свят, някои инвеститори влагат много пари за закупуване на нови компании. Според икономисти именно по време на криза е най-добре да се правят подобни инвестиции, тъй като цената на сделките е по-ниска. Предполага се, че след време подобни вложения ще имат голяма възвращаемост.
България не прави изключение в това отношение.
Хотелиери не искат ДДС
От Съюза на инвеститорите в туризма, поискаха туристическата дейност в България да се облага с 0% ДДС, за да се справи браншът с кризата. В случай, че това не е възможно, ставката да бъде намалена поне на 5-7%, искат от съюза, пише в-к Стандарт.
Други ...
Стартира програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в България
Днес вицепремиерът Меглена Плугчиева и министърът на земеделието и храните Валери Цветанов обявиха началото на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор.
"Секторът ще играе значителна роля", каза пред журналисти вицепремиерът ...
Рецесията в Източна Европа неизбежна, кризата - да
В една от последните си статии посветени на тежката рецесия, в която се намира Източна Европа в момента, списание "Икономист" разглежда възможността дали има вероятност тази част от Стария континент да мине по пътя на Аржентина.
Според изданието, Източна ...
Работна група ще предложи мерки за подобряване на бизнеса в България
Очаква се скоро да бъде създадена експертна група от представители на водещи компании, чиято цел ще бъде да формулира и предложи мерки, които от своя страна на доведат до подобряване на бизнес климата в България, във възможно най-кратки срокове.
Не ...
Силен интерес към Бургас на туристическо изложение
Община Бургас предизвика силен интерес сред посетителите на XIII-тото международно туристическо изложение в Истанбул, провело се от 12 до 15 февруари, съобщиха от Общината.
Целта на посещението е Бургас да стане по-привлекателна туристическа дестинация. ...