Бизнес за продан
Десетки печеливши фирми също са сложени на тезгяха
11.01.2011 Банкер, бр.1, 08.01.11, с. 1+21+22
Казват, че по време на криза се раждали най-добрите възможности за печелене на пари. Дали е така всеки сам може да прецени, но истината е, че сътресе¬нията във финансовия сектор и икономиката разкриха една непозната доскоро за българина възможност купуването на разработен бизнес.За разлика от редица западни държави, у нас преди няколко години подобни оферти просто нямаше, тъй като българските предприемачи не се разделят току така с начинанията си. Ниските обороти, невъзможността за обслужване на кредитите и липсата на свежи пари обаче принудиха някои от тях да сложат табелка „продава се". Най-много, разбира се, са обявите в сферата на недвижимите имоти и по-специално в хотелиерството, което е лесно обяснимо след краха в строителството и увехналите блянове на някои „бизнесмени" за безконечен поток платежоспособни туристи. Но наред с предложенията за дейности, които не носят печалба или имат нужда от допълнителна инвестиция, за да станат успешни, има и такива, които са за доб¬ре работещ и наложил се на пазара бизнес.
Една от актуалните оферти например е за пица-ресторант в столицата, за който собствениците искат 330 хил. евро. Конкрет¬ният обект е част от „голя¬ма верига с разпознаваема търговска марка", пише още в обявата. Тя обаче съдържа и едно важно уточнение. В случай че купувачът желае да го стопанисва, пол¬звайки вече наложената марка, покупната цена се увеличава с 80 хил. евро. Ресторантът е разположен на главната търговска улица в един от развитите южни квартали на София и съществува повече от 15 години. Става дума за помещение с разгъната застроена площ от около 180 кв. м, състоящо се от зала за хранене със 72 места, външна покрита зона с 35 места, кухня, складове и тоалетни. В цената са включени и пълното професионално ресторантско оборудване, необходимо за нормалната работа на заведението, както и обзавеждането и декорациите. Дава се възможност също целият персонал да остане на работа, така че новият собственик да упражнява единствено контрол и супервизия над служителите, без да се налага да се занимава с оперативната работа. Според обявените данни нормата на печалба на ресторанта преди данъци варира между 18 и 22% в зависимост от сезона, брутната надценка е около 340% а месечната печалба преди облагане - около пет-шест хиляди евро (през първите шест месеца на 2010-а). Същевременно се посочва, че в годините преди кризата приходите са били значително по-голе¬ми, „Реалният спад на пе¬чалбата във връзка с кри¬зата е около 30 на сто. Предприети са редица мерки за оптимизация и повишаване на ефектив¬ността на бизнеса, както и такива за стимулиране на продажбите чрез нама¬ляване на някои цени в ме¬нюто", се отбелязва в обя¬вата. Месечните разходи на заведението са около 27 хил. евро. Любопитно е, че сегаш¬ните собственици предлагат няколко опции за про¬дажба. Освен стандартната процедура, при която те се оттеглят напълно от бизнеса, има възможност и за сделка с обратно наемане за срок до 10 години. При този вариант старите собственици продават целия бизнес и го наемат обратно при гарантиран месечен наем от 2000 евро, който ще се актуализира с официалната годишна инфлация в страната. Всич¬ки разходи, свързани със заведението, са за сметка на наемателя (стария собственик). В този случай обаче продажната цена ще се договаря допълнително поради необходимостта от инвестиции и подновяване на оборудването и интериора по време на наемния период. Сметките показват, че при средна инфлация от около 5% годишно новият собственик ще получи от наеми за десетте години най-много толкова, колкото е дал и за закупуването на ресторанта - 330 хил. евро. С други думи, със сигурност ще си възвърне инвестицията.
Човек може да стане ресторантьор и за далеч по-малко пари, но в Бан¬ско. Там се продава напълно оборудван и работещ ресторант за 125 хил. евро. Заведението се намира в елитния ваканционен комплекс „Гранд Монтана Белмонт", само на няколко минути от кабинковия лифт и в непосредствена близост до хотелите „Лион" и „Перун". Общата му квадратура е 452 кв. м и има около 100 седящи места. При тази оферта отново се предлага възможност за обратно наемане, само че до пет години и с гарантирана 6% годишна доходност на новия собственик. При това положение цената е 150 хил. евро, като стойността на гарантирания наем за целия период се изплаща на купувача в деня на сделката. Но най-голямо внимание като че ли заслужават условията, които поставя управляващото комплекса дружество - „Гранд Мениджмънт". Евентуалният купувач трябва да потвърди в писмен вид, че се задължава да ги спазва, за да се стигне до продажба. Той е длъжен да работи в синхрон с поетата от ком¬плекса политика по привличане на по-заможни клиенти от България и чужбина. Менюто и цените е необходимо също да бъдат съобразени с това. Друго ограничение са разпоредбите за ненарушаване на спокойствието и съня на туристите и собствениците на ваканционни апартаменти.
Колкото до Черноморието и там не липсват атрактивни предложения. Напълно обзаведен и оборудван Средиземноморски ресторант (с обща площ от 350 кв. м и 80 места) до „Слънчев бряг" се прода¬ва за 39 хил. евро. Заведението е част от комплекс „Кошарица" и разполага с тераса на открито.
Естествено, има и суперскъпи оферти като тази за изискан бар-ресторант в престижната сграда „Белисимо" на бул. „България" в столицата, за който е обявена цена от 900 хил. евро. Вярно, че заведението е сравнително голямо - с площ 213 кв. м и 74 места, тераса 48 кв. м и 40 места, както и фоайе от 28 кв. м и 22 места, но пък и сумата е сериозна. Не бива да пренебрегваме и съвсем противоположните предложения. Например, опитен ресторантьор, с функциониращи заведения в провинцията, търси ресторант под наем с добра локация в София. Човекът няма ограничения в бюджета или претенции относно помещението. Единственото условие е локацията да е с висок по¬тенциал за привличане на платежоспособни клиенти, готови да оценят качество¬то на предлаганите услуги. „Подходящо би било местоположение в топцентъра или в реномираните квартали около центъра, както и в южните райони. А също главни булеварди с голям трафик на автомобили и движение на хора. Голям интерес биха представлявали и помещения (празни или оборудвани) в нови офис сгради или бизнес центрове, които задължително са пълни с наемате¬ли или повечето от офисите са вече договорени и предстои скорошно нана¬сяне на наемателите. Локации в търговски центро¬ве, молове и други бизнес обекти, където има голямо движение на хора с добри финансови възможности, също представляват интерес", обяснява провинциалният ресторантьор. Според Никола Стоянов, управляващ директор на Bulgarian Properties, чието дъщерно дружество е сайтът Businessforsale.bg, хората, търсещи бизнес в България в определени браншове и с определени параметри, са много, но повечето от тях не желаят да се публикува офертата им. Причината е, че обик¬новено продавачите увеличават цената или не са склонни на намаление при демонстриран интерес.Не са малко и обявите в сферата на промишлеността и по-специално в леката и хранително-вкусовата. Сред най-скъпите предложения е производство, пакетиране и дист¬рибуция на макаронени изделия. За предприятието, разположено в Хаско¬во, е обявена цена от З млн. евро фирмата е създадена през 1997-а, когато навлиза в търговията на едро с хранителни изделия, а през 1999-а започва пакетиране на захар, сол, бяло пшенично брашно, пшеничен грис, царевично брашно и варива. Година по-късно тръгва и производството на макаронени из¬делия по италианска технология. Сега се правят продукти в три ценови класа. Произвеждат се и диетични макарони, изработени от натурални брашна - коприва, домати и ръж. За 2 млн. евро пък се предлага завод за производство на обувки и облекла край Плевен, а собственик на мебелна фабрика в Каварна иска 1 млн. евро за нея. Търсенето на подобни обекти обаче е слабо, най-вече заради високите цени. Някои от най-любопитните и атрактивни предло¬жения на пазара са с доста по-скромни параметри. Срещу 280 хил. евро може да си купите луксозно студио за красота. То е на¬пълно оборудвано и раз¬работено, с площ от 150 кв. м, и се намира във високата част на елитния столичен квартал „Лозенец". Изпълнено е по ди¬зайнерски проект и предлага широка гама от разкрасяващи процедури, за които разполага с опитни специалисти. Има солариум, две козметични кабини, една за маникюр и педикюр, фризьорско място, кабина за масажи и терапии, сауна със стая за релакс, парна кабина, съблекалня с душ, стая за персонала, две санитарни помещения, рецепция с фоайе и магазинна част.
Представена е възмож¬ност студиото да бъде на¬ето, но срещу скромната сума от 2800 евро на месец. Данни за приходите иразходите не са обявени. Любопитство буди и проект за малък вятърен парк по Северното Черноморие край Балчик. Той включва три ветрогенератора по 850kW (обща мощност 2.55MW) и височина на ку¬лата 55 метра. Твърди се, че средната скорост на вя¬търа в района е 6.3 м/сек., което позволява средного¬дишно производство на ге¬нератор от около 2076 мегаватчаса. Земята, върху която ще се изгражда пар¬кът, е собственост на фир¬мата продавач и се простира върху 11.62 декара. Налице е влязъл в сила Подробен устройствен план, статутът на земята е сменен, подадени са документи за виза и е разработено предварително инвестиционно проучване на ветровия потенциал, икономическата целесъобразност и възвръщаемост на проекта. Всичко това може да се придобие срещу 293 550 евро. За тези, които си мечтаят за собствена бензиностанция, в момента има пет предложения. Три от обектите (до Ловеч, Шабла и Видин) работят под логото на „Петрол" (чрез франчайз) и съответно са доста по-скъпи - между 252 хил. и 400 хил. евро. Другата оферта е за бензиностанция до Стара Загора за 75 хил. евро с един газ модул и една двойна колонка за бензин и дизел, както и с масивна едноетажна сграда (60 кв. м), оборудвана с климатик, хладилник и телевизор. Подобен обект се предлага и до Велико Търново, но за 80 хил. евро.
Сред интересните предложения е и преотстъпването на търговска марка за издаване на двумесечното списание за пътешествия, наука, туризъм - „Тhе Explorer България", по унгарски лиценз, което е на българския пазар от средата на 2008-а. Исканата сума е 20 хил. евро, а срокът на правата върху марката е 10 години.
Но може би най-изненадващата оферта е за язовири прилежащите му територии -
(общо 157 309 кв. м) на седем километра от Велико Търново, плюс 20 072 кв. м площ за поддържащи съоръжения под язовирната стена. Собственикът твърди, че пътят до язовира е изцяло асфалтов, мрежата на електроснабдяването е на 200 м отстояние, а тръбата на водоснабдителната система минава в непосредствена близост до парцела. Посочва се още, че мястото е „изключително подходящо за построяване на селище от затворен тип с еднофамилни къщи и апартаменти около водоизточника". Цялата тази идилия струва само 510 хил. евро. Всъщност, колкото и много да са обявите, сделките засега са истинска рядкост. Слабият интерес на чуждестранните инвеститори и липсата на свеж капитал продължават да оказват своето влияние. Според експертите на този етап с по-сериозни шансове за смяна на собственика си остават компаниите в несъстоятелност, тъй като тяхната цена е минимална, а кредиторите им искат час по-скоро да си съберат вземанията.
Последни бизнес новини
Всеки втори хотел в Банско се продава, но купувачи няма
На фона на протестите срещу и за спорния Закон за горите хотелиерският бизнес в Банско е замрял и всеки втори хотел в планинския курорт търси нов собственик.
повечеСобственици бързат да се отърват от имотите
Баровете и ресторантите са най-масовият бизнес, който фирмите продават в условията на криза. С продажбата собствениците обикновено искат да си осигурят свеж ресурс за нова инвестиция.
повечеИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ за Вашия бизнес
Business For Sale стана партньор на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ – сайт за онлайн застраховане. Екипът на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ предлага корпоративни решения за Бизнеса и управление на неговия застрахователен портфейл.
повечеБизнесът търси малки и евтини складове
В последните месеци много български фирми започват да търсят складове и производствени площи и в този сегмент има сериозно раздвижване. Интересът е съсредоточен основно към помещения между 60 и 200 кв. м.
повечеПродажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес!
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалият ни бизнес са разиграни идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка – да се разделим с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или пък част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.
повечеКупувам бизнес, продавам бизнес
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалия ни бизнес са разиграни, идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка - да се раздели с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното, е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или част от него може да има и много положителен ефект.
повечеИдеята като бизнес
Управляващият директор на BusinessForSale.BG, Борис Алтънков, беше гост на предаването "Уикенд с Миа Сантова" на 18.09.2011 г., за да коментира възможностите за патентоване на идеи и намиране на инвеститор и продажбата на патента. Много милиардери са натрупали богатството си, благодарение на разумни инвестиции и забележителен бизнес нюх. Други обаче просто са имали късмета да им хрумне да продават нещо, за което никой досега не се е сетил. В списъка на „Форбс” за най-богатите хора на света фигурират имената на много хора, забогатели по този начин.
повечеПазарът за продажба на бизнеси в България
В своя сутрешен уикенд блок TV7 коментира темата за продажбата на бизнеси в България, за това кога е изгодно един собственик да си продаде бизнеса и кога е добре да се купи бизнес.
Пет ключови фактора за успех при продажба на бизнес
Ако няколко пъти сте били на ръба да продадете бизнеса си, но в последния момент, а понякога и доста по-рано, не успявате, със сигурност сте се чудили защо се получава така. Ето ви някои причини от практиката в България, които може да са причината за това.
повечеКакви са приликите и разликите между новия и стария закон за ВЕИ?
Новият Закон за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) влезе в сила от 3 май. Част от залегналите в него норми и изисквания са близо до тези в предишния, но имаше и изменения, направени в последния момент при гласуването в парламента.
повечеКои са приоритетните сектори за привличане на инвестиции у нас според държавата
Няколко са секторите, които според държавата в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) и Българската агенция за инвестиции (БАИ) трябва да са приоритетни през следващите пет години в процеса на привличане на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) у нас. Това стана ясно от представената днес презентация от изпълнителния директор на БАИ Борислав Стефанов по време на конференция в София, посветена на привличането на инвестиции в България.
повечеНай-големите сделки в България за 2010 г.
2010 г. се очертава като една от най-слабите по сливания и придобивания в България, макар в последните няколко месеца пазарът да стана свидетел на силно активизиране и на купувачите, и на продавачите. Стойността им се очаква да бъде наполовина по-малко от 2009 г. с обем от 2 млрд. евро, по данни на "Райфайзен инвестмънт" и "Ентреа кепитъл". Техните изчисления показват, че за първите десет месеца на годината общият обем на сключените сделки е около 700 млн. евро. Медиите, телекомуникациите и имотите са основните сектори, в които станаха големите сделки на годината. Продажбите се движеха предимно от невъзможността за обслужване на дългове, други пък бяха решили да се изнесат от българския пазар. По изчисления на "Дневник" общо пазарът ще достигне близо 1 млрд. евро при около 50 сделки, някои от които предстои да бъдат финализирани. "Дневник" представя най-големите десет.
повече1 млн.лв. максимум за компания в България
Фирмите за продажба са в тежко състояние, задлъжнялост и намалели обороти, казва Никола Стоянов*, управляващ директор на BusinessForSale.BG за Economynews.bg.
повечеСделки за милиони в България въпреки кризата
Въпреки икономическия спад в цял свят, някои инвеститори влагат много пари за закупуване на нови компании. Според икономисти именно по време на криза е най-добре да се правят подобни инвестиции, тъй като цената на сделките е по-ниска. Предполага се, че след време подобни вложения ще имат голяма възвращаемост.
България не прави изключение в това отношение.
Хотелиери не искат ДДС
От Съюза на инвеститорите в туризма, поискаха туристическата дейност в България да се облага с 0% ДДС, за да се справи браншът с кризата. В случай, че това не е възможно, ставката да бъде намалена поне на 5-7%, искат от съюза, пише в-к Стандарт.
Други ...
Стартира програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в България
Днес вицепремиерът Меглена Плугчиева и министърът на земеделието и храните Валери Цветанов обявиха началото на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор.
"Секторът ще играе значителна роля", каза пред журналисти вицепремиерът ...
Рецесията в Източна Европа неизбежна, кризата - да
В една от последните си статии посветени на тежката рецесия, в която се намира Източна Европа в момента, списание "Икономист" разглежда възможността дали има вероятност тази част от Стария континент да мине по пътя на Аржентина.
Според изданието, Източна ...
Работна група ще предложи мерки за подобряване на бизнеса в България
Очаква се скоро да бъде създадена експертна група от представители на водещи компании, чиято цел ще бъде да формулира и предложи мерки, които от своя страна на доведат до подобряване на бизнес климата в България, във възможно най-кратки срокове.
Не ...
Силен интерес към Бургас на туристическо изложение
Община Бургас предизвика силен интерес сред посетителите на XIII-тото международно туристическо изложение в Истанбул, провело се от 12 до 15 февруари, съобщиха от Общината.
Целта на посещението е Бургас да стане по-привлекателна туристическа дестинация. ...