Купувам бизнес, продавам бизнес
Цена по договаряне
19.10.2011 сп. Твоят Бизнес, окт 2011
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалия ни бизнес са разиграни, идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка - да се раздели с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното, е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.- Според Вас продажбата на бизнес е отчаяна стъпка на спасение или план за развитие на бизнеса?
На този въпрос не може да се отговори еднозначно. За много клиенти това е последен изход от фалит. За съжаление те прибягват до тази опция едва, когато бизнесът е почти неспасяем, което изключително много затруднява неговата продажба. Хората трябва да разберат, че продажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес. Разбира се има и компании, които се продават не, защото са губещи, а защото хората желаят да капитализират своя труд и да се оттеглят от активна дейност или имат нова идея, за която се нуждаят от свеж капитал. Напоследък все по-честа причина за продажбата на бизнес е това, че собствениците заминават за чужбина и няма как да контролират дейността на своите служители дистанционно.
- Как се определя цената на сделката, кои фактори влияят?
По принцип клиентите на нашата компания идват при нас с някаква цена, която биха желали да получат за своята фирма. Факт е обаче, че те често надценяват своето дружество и това прави тяхната компания непродаваема.
Цената основно се определя от текущото финансово състояние на фирмата, от активите, които тя притежава и от потенциала за развитие, който се разкрива пред нея. Много важни са портфолиото от клиенти и сключените с тях договори, пазарен дял на компанията, а и не на последно място служителите – не е сериозно да искаш да продадеш бизнес без да имаш служители, а това е често срещана практика.
- Купува ли някой застрашен от фалит или фалирал бизнес и защо го прави?
Да, но като цяло към тази стъпка са по-склонни чуждестранните клиенти, за които не е нещо ново да закупят бизнес. Това е въпрос на нюх от страна на купувача. Виждат потенциал в дадена компания и въпреки, че тя е в лошо състояние това не ги спира, защото имат пазар за продукцията на тази фирма или виждат, че причината за това състояние е в лошия мениджмънт, а не в продукта. Имаме клиенти, които желаят не да закупуват цялото дружество, а дял от него. Това положение е добро и за двете страни, защото по този начин продавачът получава финансова подкрепа и втори шанс за своята дейност, а купувачът рискува по-малко пари, но има възможност да участва дейно и да изправи компанията на крака.
- Каква е работата на посредническа фирма за купуване на бизнес?
В България посредник все още звучи като мръсна дума. Хората продължават да мислят, че винаги могат да се справят сами и понякога може да успяват, но за моментите, в които не могат, се обръщат към компании, като нашите, които разполагат със знанията да им помогнат. Ние сме на пазара, за да помагаме. Не искаме просто да вземем едни пари за това, че сме свършили нещо, а искам клиентите ни да са доволни от това и да оценят ролята на посредника, която е да помага дадена сделка да се финализира гладко и бързо. Работата на посредника е не просто да намерим клиент на продавача или бизнес за купувача, а и да съдейства на двете страни да достигнат до споразумение това да се случи. Да ги консултират в процеса на преговорите.
- Какви бизнеси са на тезгяха най-много у нас?
В момента на пазара има голямо предлагане на бизнеси от най-различни сфери на дейност. Не мога да определя кои са преобладаващи – има доста ресторанти и барове, шивашки цехове, винарски изби и др. Забелязва се нещо като тенденция, че предложение от даден бранш никога не остава единствено, а скоро след публикуването му се обявяват и още няколко подобни, което показва до колко засегнати от кризата са някои сфери на дейност.
- Какви са вашите наблюдения за тенденциите в продажбите у нас – продават се цели бизнеси или дялове?
Има предложения и от двата вида. Като цяло хората предпочитат да продадат своя бизнес изцяло, защото донякъде се притесняват да допуснат непознат човек във фирмата. Случва се клиенти да желаят закупуване на част от дадена компания докато се убедят в нейния потенциал, а след това да закупят и останалата част. Към този вид продажба са по-склонни продавачи, които са убедени в своята компания, защото в противен случай недостатъците на дружеството бързо ще лъснат, а това може да ускори фалита му. Най-често дял се продава, когато имаш нужда от финансиране, а не желаеш да се обърнеш към банка или имаш отказ за отпускане на кредит.
- Има ли тенденция на увеличаване търсенето на вашите услуги в последните месеци? Ако да – какво показва тя?
Определено има интерес. През последната година офертите, които предлагаме са се удвоили. Негативната тенденция е в това, че много повече бизнеси се продават, отколкото се купуват. Разбира се хубаво би било ако всяко ново предложение беше съпътствано от продажба, но за съжаление това не е така, което е показателно за това, че хората не са склонни да закупят работещ бизнес или поне вземат това решение много по-бавно и трудно. Точно тук се намесваме ние – помагаме на хората, които желаят да продадат своята компания да я представят възможно най-добре и пред възможно най-голяма аудитория, бързо и адекватно подаваме желаната от потенциалните клиенти информация, а ако интересите на двете страни се срещнат сме моста, по който те преминават, за да подпишат договор за покупко-продажба.
Прочетете кои са ключовите фактори за успех при продажбата на бизнес
Последни бизнес новини
Всеки втори хотел в Банско се продава, но купувачи няма
На фона на протестите срещу и за спорния Закон за горите хотелиерският бизнес в Банско е замрял и всеки втори хотел в планинския курорт търси нов собственик.
повечеСобственици бързат да се отърват от имотите
Баровете и ресторантите са най-масовият бизнес, който фирмите продават в условията на криза. С продажбата собствениците обикновено искат да си осигурят свеж ресурс за нова инвестиция.
повечеИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ за Вашия бизнес
Business For Sale стана партньор на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ – сайт за онлайн застраховане. Екипът на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ предлага корпоративни решения за Бизнеса и управление на неговия застрахователен портфейл.
повечеБизнесът търси малки и евтини складове
В последните месеци много български фирми започват да търсят складове и производствени площи и в този сегмент има сериозно раздвижване. Интересът е съсредоточен основно към помещения между 60 и 200 кв. м.
повечеПродажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес!
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалият ни бизнес са разиграни идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка – да се разделим с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или пък част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.
повечеИдеята като бизнес
Управляващият директор на BusinessForSale.BG, Борис Алтънков, беше гост на предаването "Уикенд с Миа Сантова" на 18.09.2011 г., за да коментира възможностите за патентоване на идеи и намиране на инвеститор и продажбата на патента. Много милиардери са натрупали богатството си, благодарение на разумни инвестиции и забележителен бизнес нюх. Други обаче просто са имали късмета да им хрумне да продават нещо, за което никой досега не се е сетил. В списъка на „Форбс” за най-богатите хора на света фигурират имената на много хора, забогатели по този начин.
повечеПазарът за продажба на бизнеси в България
В своя сутрешен уикенд блок TV7 коментира темата за продажбата на бизнеси в България, за това кога е изгодно един собственик да си продаде бизнеса и кога е добре да се купи бизнес.
Пет ключови фактора за успех при продажба на бизнес
Ако няколко пъти сте били на ръба да продадете бизнеса си, но в последния момент, а понякога и доста по-рано, не успявате, със сигурност сте се чудили защо се получава така. Ето ви някои причини от практиката в България, които може да са причината за това.
повечеКакви са приликите и разликите между новия и стария закон за ВЕИ?
Новият Закон за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) влезе в сила от 3 май. Част от залегналите в него норми и изисквания са близо до тези в предишния, но имаше и изменения, направени в последния момент при гласуването в парламента.
повечеКои са приоритетните сектори за привличане на инвестиции у нас според държавата
Няколко са секторите, които според държавата в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) и Българската агенция за инвестиции (БАИ) трябва да са приоритетни през следващите пет години в процеса на привличане на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) у нас. Това стана ясно от представената днес презентация от изпълнителния директор на БАИ Борислав Стефанов по време на конференция в София, посветена на привличането на инвестиции в България.
повечеБизнес за продан
Казват, че по време на криза се раждали най-доб¬рите възможности за пече¬лене на пари. Дали е така всеки сам може да прецени, но истината е, че сътресе¬нията във финансовия сек¬тор и икономиката разкри¬ха една непозната доскоро за българина възможност купуването на разработен бизнес.
повечеНай-големите сделки в България за 2010 г.
2010 г. се очертава като една от най-слабите по сливания и придобивания в България, макар в последните няколко месеца пазарът да стана свидетел на силно активизиране и на купувачите, и на продавачите. Стойността им се очаква да бъде наполовина по-малко от 2009 г. с обем от 2 млрд. евро, по данни на "Райфайзен инвестмънт" и "Ентреа кепитъл". Техните изчисления показват, че за първите десет месеца на годината общият обем на сключените сделки е около 700 млн. евро. Медиите, телекомуникациите и имотите са основните сектори, в които станаха големите сделки на годината. Продажбите се движеха предимно от невъзможността за обслужване на дългове, други пък бяха решили да се изнесат от българския пазар. По изчисления на "Дневник" общо пазарът ще достигне близо 1 млрд. евро при около 50 сделки, някои от които предстои да бъдат финализирани. "Дневник" представя най-големите десет.
повече1 млн.лв. максимум за компания в България
Фирмите за продажба са в тежко състояние, задлъжнялост и намалели обороти, казва Никола Стоянов*, управляващ директор на BusinessForSale.BG за Economynews.bg.
повечеСделки за милиони в България въпреки кризата
Въпреки икономическия спад в цял свят, някои инвеститори влагат много пари за закупуване на нови компании. Според икономисти именно по време на криза е най-добре да се правят подобни инвестиции, тъй като цената на сделките е по-ниска. Предполага се, че след време подобни вложения ще имат голяма възвращаемост.
България не прави изключение в това отношение.
Хотелиери не искат ДДС
От Съюза на инвеститорите в туризма, поискаха туристическата дейност в България да се облага с 0% ДДС, за да се справи браншът с кризата. В случай, че това не е възможно, ставката да бъде намалена поне на 5-7%, искат от съюза, пише в-к Стандарт.
Други ...
Стартира програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в България
Днес вицепремиерът Меглена Плугчиева и министърът на земеделието и храните Валери Цветанов обявиха началото на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор.
"Секторът ще играе значителна роля", каза пред журналисти вицепремиерът ...
Рецесията в Източна Европа неизбежна, кризата - да
В една от последните си статии посветени на тежката рецесия, в която се намира Източна Европа в момента, списание "Икономист" разглежда възможността дали има вероятност тази част от Стария континент да мине по пътя на Аржентина.
Според изданието, Източна ...
Работна група ще предложи мерки за подобряване на бизнеса в България
Очаква се скоро да бъде създадена експертна група от представители на водещи компании, чиято цел ще бъде да формулира и предложи мерки, които от своя страна на доведат до подобряване на бизнес климата в България, във възможно най-кратки срокове.
Не ...
Силен интерес към Бургас на туристическо изложение
Община Бургас предизвика силен интерес сред посетителите на XIII-тото международно туристическо изложение в Истанбул, провело се от 12 до 15 февруари, съобщиха от Общината.
Целта на посещението е Бургас да стане по-привлекателна туристическа дестинация. ...