Идеята като бизнес
Как можем да печелим от идеите си
20.09.2011 TV7, предаване "Уикенд с Миа Сантова"
Управляващият директор на BusinessForSale.BG, Борис Алтънков, беше гост на предаването "Уикенд с Миа Сантова" на 18.09.2011 г., за да коментира възможностите за патентоване на идеи и намиране на инвеститор и продажбата на патента. Можете да прочетете цялото интервю и да гледате целия видео материал под текста:Много милиардери са натрупали богатството си, благодарение на разумни инвестиции и забележителен бизнес нюх. Други обаче просто са имали късмета да им хрумне да продават нещо, за което никой досега не се е сетил. В списъка на „Форбс” за най-богатите хора на света фигурират имената на много хора, забогатели по този начин. Италианецът Мишел Фереро започва да предлага течен шоколад и изведнъж всички в света се сещат, че, освен като десерт, шоколадът може да се маже и на филия, като закуска. Това му носи 100 милиарда долара.
В Съединените щати Брад Хю прави над 5 милиарда долара като предлага на хората помещения за съхранение на вещи, или иначе казано, през 1972 г. заключва няколко врати в един голям гараж и дава ключовете на хора, които наемат помещенията.
Двама мъже - тайландец и австриец измислят "Ред Бул" - газирана напитка с високо съдържание на кофеин и витамин Б, която успешно предлагат на атлети и на младежи, които имат нужда от енергия за танци. И така примерите са стотици. В студиото на "Уикенд с Миа Сантова" сега са Управляващият директор на BusinessForSale.BG Борис Алтънков и инвеститорът Валери Петров.
Според Борис Алтънков едно от първите неща, които са нужни при нестандартна идея за бизнес, е да не е плагиатствана. Идеята като такава не може да бъде патентована, а трябва да има техническо решение за производството на продукт на базата на тази идея, което вече може да бъде патентовано. Хората, които имат иновативна идея, трябва да покажат на потенциалните инвеститорите, че това е печеливша идея. Ролята на бизнес консултанта е да се изготви бизнес план за развитието на дадена идея, да се покаже пред потенциалния инвеститор, че тази идея може да бъде реализирана на практика и че има пазар за нея.
Според Велизар Петров е изключително важно да се мине през тези етапи, защото голяма част от хората, на които им хрумват идеи, нямат финансова и инвестиционна култура. Професионалните инвеститори имат определени очаквания, те са хора, които работят с цифри, затова наемането на подходящ консултант е задължителна стъпка.
Проучване в цяла Европа показва, че първи българин се е сетил да патентова идеята за обувки с токчета във формата на световно известни забележителности като Айфеловата кула, Сфинкса и часовниковата кула Биг Бен в Лондон.
Въпреки анкетите, които твърдят, че българинът по-скоро иска платена работа и е загубил предприемаческия си дух, BusinessForSale.BG свърза екипа на предаването с Людмил Софрониев от Плевен за да разкаже за интересната си идея за патент. Той се запалва по идеята да продава нестандартни обувки по време на лекция по маркетинг в Стопанската академия в Свищов.
Така Людмил стига до идеята, че световно известните забележителности - Статуята на свободата, Айфеловата кула и Сфинкса, под формата на ток за обувка, ще повишат самочувствието на жените, които стъпват върху тях.
Мечтата се ражда през 2001г., а едва 8 години по-късно Людмил събира 3000 лева и патентова идеята си. Според него фирмата, която би инвестирала в производството на токове за обувки по негов патент, много скоро ще завладее европейския пазар.
Понеже токове за обувки вече не се произвеждат у нас, разработката на 3D модела, на матрицата за тока и връзката с производителя струват колкото тристаен апартамент в София. Според Людмил Софрониев, първоначалната инвестиция на бъдещия му партньор ще се изплати след продажбата на първите 5хил. чифта обувки.
Модерни времена
Трябват ли ви каишка за разхождане на змия? Памперси за папагали? Кувьорче за предпазване от прах за кучета? Това са само малка част от класираните за най-идиотски патенти в САЩ, за последните 200 години. Вероятно има и по-смислени. Например правият ток на Томас Едисон, телефонът на Александър Бел или атомната бомба на Опенхаймер. Независимо дали глуповати или свръхунищожителни, патентите на откритията са част от мотора, задвижил американската икономика досега. От 1880 г. до 2000 г. регистрираните патенти в САЩ са скочили десет пъти и в момента надвишават 250 000.
След бума на информационните технологии от 80-те насам, все по-малко технологии могат да останат единствено в Америка. Вероятно това се дължи на унифицираните оръдия на труда. Всички, навсякъде ползват компютри и софтуер. Освен това една голяма част от учените, инженери, откриватели, не са американски граждани. Два пъти повече патентни грандове са раздадени на чужденци или извънземни, както наричат в САЩ всички пришълци, ейлиънс...
Все повече отговорни фактори в момента осъзнават, че единственият шанс за САЩ са новите технологични открития. Но борбата вече не е само колко по-шантави и нови чудеса ще се измислят, а колко от тях ще бъдат внедрени в серийно производство с търговска регистрация и печалба. А тя се оказва, че зависи най-вече от това къде се произвеждат. Със сигурност в Парагвай и Малайзия себестойността им е по-ниска.
Самият патент представлява ексклузивно право на ползване на собственото изобретение, така че никой друг да не може да го възпроизвежда за определен период от време. То се дава от държавата срещу определена такса. След изтичането на 3 и половина, 7 и половина и 11 и половина години, всеки може да го купи срещу далеч по-малка сума. Дали това ще е електрическа батерия за кола, дали гени от човешкия геном, патентовани за бъдещи медицински изследвания, лекарства, дали лъскави машинки за бита, няма значение. Теоретично всеки би имал достъп до тях, стига да изчака.
Затова, по най-елементарна пазарна логика, сме обречени на постоянни нови и нови изобретения. По-богатите ще си позволяват по-новите, по-бедните ще се задоволяват с по-старите модели. Но, спокойно! Понякога следващите версии не са по-добри от предходните. Питайте честните фармацевти и програмисти.
Последни бизнес новини
Всеки втори хотел в Банско се продава, но купувачи няма
На фона на протестите срещу и за спорния Закон за горите хотелиерският бизнес в Банско е замрял и всеки втори хотел в планинския курорт търси нов собственик.
повечеСобственици бързат да се отърват от имотите
Баровете и ресторантите са най-масовият бизнес, който фирмите продават в условията на криза. С продажбата собствениците обикновено искат да си осигурят свеж ресурс за нова инвестиция.
повечеИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ за Вашия бизнес
Business For Sale стана партньор на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ – сайт за онлайн застраховане. Екипът на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ предлага корпоративни решения за Бизнеса и управление на неговия застрахователен портфейл.
повечеБизнесът търси малки и евтини складове
В последните месеци много български фирми започват да търсят складове и производствени площи и в този сегмент има сериозно раздвижване. Интересът е съсредоточен основно към помещения между 60 и 200 кв. м.
повечеПродажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес!
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалият ни бизнес са разиграни идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка – да се разделим с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или пък част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.
повечеКупувам бизнес, продавам бизнес
Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалия ни бизнес са разиграни, идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка - да се раздели с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното, е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или част от него може да има и много положителен ефект.
повечеПазарът за продажба на бизнеси в България
В своя сутрешен уикенд блок TV7 коментира темата за продажбата на бизнеси в България, за това кога е изгодно един собственик да си продаде бизнеса и кога е добре да се купи бизнес.
Пет ключови фактора за успех при продажба на бизнес
Ако няколко пъти сте били на ръба да продадете бизнеса си, но в последния момент, а понякога и доста по-рано, не успявате, със сигурност сте се чудили защо се получава така. Ето ви някои причини от практиката в България, които може да са причината за това.
повечеКакви са приликите и разликите между новия и стария закон за ВЕИ?
Новият Закон за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) влезе в сила от 3 май. Част от залегналите в него норми и изисквания са близо до тези в предишния, но имаше и изменения, направени в последния момент при гласуването в парламента.
повечеКои са приоритетните сектори за привличане на инвестиции у нас според държавата
Няколко са секторите, които според държавата в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) и Българската агенция за инвестиции (БАИ) трябва да са приоритетни през следващите пет години в процеса на привличане на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) у нас. Това стана ясно от представената днес презентация от изпълнителния директор на БАИ Борислав Стефанов по време на конференция в София, посветена на привличането на инвестиции в България.
повечеБизнес за продан
Казват, че по време на криза се раждали най-доб¬рите възможности за пече¬лене на пари. Дали е така всеки сам може да прецени, но истината е, че сътресе¬нията във финансовия сек¬тор и икономиката разкри¬ха една непозната доскоро за българина възможност купуването на разработен бизнес.
повечеНай-големите сделки в България за 2010 г.
2010 г. се очертава като една от най-слабите по сливания и придобивания в България, макар в последните няколко месеца пазарът да стана свидетел на силно активизиране и на купувачите, и на продавачите. Стойността им се очаква да бъде наполовина по-малко от 2009 г. с обем от 2 млрд. евро, по данни на "Райфайзен инвестмънт" и "Ентреа кепитъл". Техните изчисления показват, че за първите десет месеца на годината общият обем на сключените сделки е около 700 млн. евро. Медиите, телекомуникациите и имотите са основните сектори, в които станаха големите сделки на годината. Продажбите се движеха предимно от невъзможността за обслужване на дългове, други пък бяха решили да се изнесат от българския пазар. По изчисления на "Дневник" общо пазарът ще достигне близо 1 млрд. евро при около 50 сделки, някои от които предстои да бъдат финализирани. "Дневник" представя най-големите десет.
повече1 млн.лв. максимум за компания в България
Фирмите за продажба са в тежко състояние, задлъжнялост и намалели обороти, казва Никола Стоянов*, управляващ директор на BusinessForSale.BG за Economynews.bg.
повечеСделки за милиони в България въпреки кризата
Въпреки икономическия спад в цял свят, някои инвеститори влагат много пари за закупуване на нови компании. Според икономисти именно по време на криза е най-добре да се правят подобни инвестиции, тъй като цената на сделките е по-ниска. Предполага се, че след време подобни вложения ще имат голяма възвращаемост.
България не прави изключение в това отношение.
Хотелиери не искат ДДС
От Съюза на инвеститорите в туризма, поискаха туристическата дейност в България да се облага с 0% ДДС, за да се справи браншът с кризата. В случай, че това не е възможно, ставката да бъде намалена поне на 5-7%, искат от съюза, пише в-к Стандарт.
Други ...
Стартира програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в България
Днес вицепремиерът Меглена Плугчиева и министърът на земеделието и храните Валери Цветанов обявиха началото на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор.
"Секторът ще играе значителна роля", каза пред журналисти вицепремиерът ...
Рецесията в Източна Европа неизбежна, кризата - да
В една от последните си статии посветени на тежката рецесия, в която се намира Източна Европа в момента, списание "Икономист" разглежда възможността дали има вероятност тази част от Стария континент да мине по пътя на Аржентина.
Според изданието, Източна ...
Работна група ще предложи мерки за подобряване на бизнеса в България
Очаква се скоро да бъде създадена експертна група от представители на водещи компании, чиято цел ще бъде да формулира и предложи мерки, които от своя страна на доведат до подобряване на бизнес климата в България, във възможно най-кратки срокове.
Не ...
Силен интерес към Бургас на туристическо изложение
Община Бургас предизвика силен интерес сред посетителите на XIII-тото международно туристическо изложение в Истанбул, провело се от 12 до 15 февруари, съобщиха от Общината.
Целта на посещението е Бургас да стане по-привлекателна туристическа дестинация. ...